DE KRACHT

De kracht van bioscoopreclame is onderstreept in het Mediabelevingsonderzoek 2011-2012, uitgevoerd door TNS NIPO samen met o.a. het PMA. Uit dit omvangrijke en gezaghebbende onderzoek bleek wederom dat bioscoop het krachtigste medium is qua beleving. Een bioscoopbezoek leidt namelijk tot groot vermaak en het meeste enthousiasme. Verder is de sociale factor het hoogst in de bioscoop omdat films het meeste gespreksstof opleveren en omdat men de bioscoopbeleving het liefst deelt met anderen. Hieronder vindt u een aantal punten die de kracht van bioscoopreclame en de uitkomsten van het Mediabelevingsonderzoek onderbouwen.

lov-iconhetpubliek

Het Publiek

In de bioscoop bereikt u een ontspannen en ontvankelijk publiek.

  • Aandacht: de bezoeker koopt een kaartje in afwachting van een belevenis en gaat daar goed voor zitten
  • Betrokkenheid: de bezoeker kiest bewust voor de betreffende film en is daarom betrokken bij het medium
  • Ontspanning: bioscoopbezoek is een sociaal uitje en een ontsnapping aan de werkelijkheid
  • In de bioscoop bereikt u een uniek publiek
  • Bioscoopbezoekers zijn lichte tv kijkers

lov-icondeimpact

De Impact

Uw boodschap krijgt in de bioscoop een impactvolle lading.

  • Reclameontwijking: een groot probleem, maar niet in de bioscoop, daar is geen afleiding en krijgt een commercial de volle aandacht
  • Clutter: in het dagelijks leven wordt de multitaskende mens overspoeld door indrukken van reclame-uitingen die vechten om aandacht. In de bioscoop hoeft een reclame zich niet door die clutter heen te vechten. Wanneer het licht dimt en de projector gaat lopen is er maar een task: de belevenis op het doek ondergaan
  • Reclameherinnering: alle bovenstaande factoren plus het grote beeld en indrukwekkende geluid zorgen niet alleen voor een grote reclameherinnering (8 maal hoger dan tv) maar ook voor een meer gedetailleerde herinnering van boodschappen

lov-extradimensies

Extra Dimensies

De unieke eigenschappen van bioscoopreclame maken enerverende innovaties mogelijk.

  • 3D: Dankzij Avatar is 2010 het jaar dat 3D is doorgebroken. 3D maakt de betrokkenheid bij het medium en de belevenis voor de bezoeker nog groter. Het publiek wordt nu echt in de wereld van de film ondergedompeld. 3D geeft daarnaast adverteerders de mogelijkheid om een nog grotere indruk achter te laten bij de bioscoopbezoeker. Mazda was in januari 2010 de eerste adverteerder die van de extra dimensie heeft geprofiteerd met een schitterende 3D commercial. Op 16 december 2010 verscheen de eerste in Nederland geproduceerde 3D commercial in de bioscoop. De vuurwerkcampagne van Stichting Consument & Veiligheid, ‘Vuurwerk Bastards’, had de primeur.